SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Yasemin ERKOL, Sibel KÜÇÜK
 


Keywords:



ÇOCUKLARDA MEDYA KULLANIMI VE HASTANEYE YATIÞIN MEDYA KULLANIMINA ETKÝSÝ
 
Çocuklarýn akýllý telefon, tablet gibi mobil cihaz kullanýmý hýzla artmakta, kullanma yaþlarý giderek düþmektedir. Hastanede yatma gibi stresli olaylar, sosyal destek eksikliði, izolasyon çocuklarýn medya araçlarýna yönelmelerine neden olabilmektedir. Teknolojinin geliþmesi, þehirleþme, oyun alanlarýnýn yetersizliði dijital ekranlarý günlük yaþamýn bir parçasý haline getirmiþtir. Türkiye'de erken yaþlarda tablet, akýllý telefon ve elektronik oyuncak gibi dijital cihazlarýn kullanýmý önemli ölçüde artmýþtýr. Hastane ortamýnýn fiziki yapýsý, aðrýlý iþlemler, aile ve arkadaþlardan ayrýlma, eðlence ve aktivitenin eksikliði, geliþimsel dönemine uygun olan desteðin saðlanamamasý çocuklarda stres oluþturabilmektedir. Çocuklarýn bu stres faktörleriyle baþa çýkmalarýnda oyun önemli bir etkendir. Hastanedeki çocuklar için dijital oyunlar, genellikle yatýþ öncesindeki bildikleri aktivite olarak, tedavi ve izolasyon sürecinden kaynaklanan zorluklarýn üstesinden gelebilmeye yardýmcý olabileceði belirtilmektedir. Hastanede yatmayan çocuklar günlük 179.9 dakika internete eriþerek, en sýk tablet, akýllý telefon ile oyun oynarken, hastanede yatan çocuklar da benzer þekilde günlük 145 dakika bilgisayar kullanmakta, 124 dakika internete eriþmekte, genellikle interneti oyun oynamak amacýyla kullanmaktadýr. Dijital oyunlar çocuða arkadaþlarla bir araya gelebilme, grup çalýþmasýnýn parçasý olmaktan memnuniyet duyma, gerçek hayatta sahip olmak istediði rolü oynama, günlük hayatýn problemleri, stres, korku ve negatif duygulardan kaçýnma olanaðý saðlayabilmektedir. Olumsuz ruh saðlýðý durumlarýndan uzaklaþabilmek amacýyla oyun oynama gibi etkinlikler hastanede yatan çocuðun kendini enerjik, özerk hissetmesini saðlayarak benlik saygýsýný artýrabilir ancak kontrol saðlanamazsa sorunlara neden olabilmektedir. Teknolojik geliþmeler oyunlarýn yapýsýnda deðiþiklikler oluþturmaktadýr. Hastane ortamýnda çocuðun yalnýzlaþmasý, gerçek yaþamdan soyutlanarak sosyal hayattan ve normal aktivitelerden uzaklaþmasý hastanede yattýðý sürede fazla enerji gerektirmeyen ve bireysel zaman geçirmesini saðlayan dijital oyunlara ve diðer medya araçlarýna yönelebileceði düþünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Çocuk, dijital oyun, ekran süresi, hastaneye yatýþ, medya kullanýmý