BİLDİRİLER

BİLDİRİ DETAY

Yasemin ERKOL, Sibel KÜÇÜK
ÇOCUKLARDA MEDYA KULLANIMI VE HASTANEYE YATIŞIN MEDYA KULLANIMINA ETKİSİ
 
Çocukların akıllı telefon, tablet gibi mobil cihaz kullanımı hızla artmakta, kullanma yaşları giderek düşmektedir. Hastanede yatma gibi stresli olaylar, sosyal destek eksikliği, izolasyon çocukların medya araçlarına yönelmelerine neden olabilmektedir. Teknolojinin gelişmesi, şehirleşme, oyun alanlarının yetersizliği dijital ekranları günlük yaşamın bir parçası haline getirmiştir. Türkiye'de erken yaşlarda tablet, akıllı telefon ve elektronik oyuncak gibi dijital cihazların kullanımı önemli ölçüde artmıştır. Hastane ortamının fiziki yapısı, ağrılı işlemler, aile ve arkadaşlardan ayrılma, eğlence ve aktivitenin eksikliği, gelişimsel dönemine uygun olan desteğin sağlanamaması çocuklarda stres oluşturabilmektedir. Çocukların bu stres faktörleriyle başa çıkmalarında oyun önemli bir etkendir. Hastanedeki çocuklar için dijital oyunlar, genellikle yatış öncesindeki bildikleri aktivite olarak, tedavi ve izolasyon sürecinden kaynaklanan zorlukların üstesinden gelebilmeye yardımcı olabileceği belirtilmektedir. Hastanede yatmayan çocuklar günlük 179.9 dakika internete erişerek, en sık tablet, akıllı telefon ile oyun oynarken, hastanede yatan çocuklar da benzer şekilde günlük 145 dakika bilgisayar kullanmakta, 124 dakika internete erişmekte, genellikle interneti oyun oynamak amacıyla kullanmaktadır. Dijital oyunlar çocuğa arkadaşlarla bir araya gelebilme, grup çalışmasının parçası olmaktan memnuniyet duyma, gerçek hayatta sahip olmak istediği rolü oynama, günlük hayatın problemleri, stres, korku ve negatif duygulardan kaçınma olanağı sağlayabilmektedir. Olumsuz ruh sağlığı durumlarından uzaklaşabilmek amacıyla oyun oynama gibi etkinlikler hastanede yatan çocuğun kendini enerjik, özerk hissetmesini sağlayarak benlik saygısını artırabilir ancak kontrol sağlanamazsa sorunlara neden olabilmektedir. Teknolojik gelişmeler oyunların yapısında değişiklikler oluşturmaktadır. Hastane ortamında çocuğun yalnızlaşması, gerçek yaşamdan soyutlanarak sosyal hayattan ve normal aktivitelerden uzaklaşması hastanede yattığı sürede fazla enerji gerektirmeyen ve bireysel zaman geçirmesini sağlayan dijital oyunlara ve diğer medya araçlarına yönelebileceği düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Çocuk, dijital oyun, ekran süresi, hastaneye yatış, medya kullanımı



 


Keywords: